Elítélték, mert nem akart rossz rendőrautóba ülni

Elítélték, mert nem akart rossz rendőrautóba ülni – vizsgálják a rendőrségi járművek állapotát

A Független Hírügynökség információi szerint volt már olyan rendőr, aki ellen katonai bűncselekmény miatt eljárás indult, és el is ítélték, mert megtagadta a parancsot, hogy az általa kifogásolt műszaki állapotú kocsival szolgálatba induljon. Ezt a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezetének (TMRSZ) ügyvivője mondta el, akinek a rendfokozatát is el akarták venni, végül pénzbüntetést kapott hasonló okok miatt. Nemrég egy motoros rendőr halt meg az M1-es autópályán. Állítólag a rendőr a szolgálat megkezdése előtt kifogásolta a motor állapotát, azonban mégis szolgálatba kellett mennie vele.

Klement Tibor, a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete ügyvivője a Független Hírügynökségnek elmondta, hogy őt magát korábban katonai bűncselekmény miatt feljelentették, mert nem akart szolgálatba menni egy megítélése szerint rossz műszaki állapotú kocsival. A járművet, amelyet nem használtak gyakran – éppen az állapota miatt – azért kellett volna felvennie, mert nem volt éppen másik jármű a kapitányságon. A kocsinak nem volt forgalmi engedélye, rosszak voltak a lengéscsillapítói és a kormánya is.

Fegyelmi eljárás indult ellene, majd ügyészségre, végül bíróságra került az ügy. 90 ezer forintos büntetést kapott, mert megtagadta a parancsot, de az ügyészség súlyosbításért fellebbezett; el akarták venni a rendfokozatát is. Ez azt jelentette volna, hogy 20 év szolgálat után elbocsátják. Ezt azonban a másodfokú bíróság nem fogadta el, így maradt a pénzbüntetés.

Szima Judit, a TMRSZ főtitkára a rendőrségi járművek műszaki állapota kapcsán azt mondta: fő kérdés az is, hogy mekkora arányban vannak hasonló, rossz állapotú járművek a rendőrségnél, illetve az is, hogy hogyan engedhető meg az, hogy ilyen járművel szolgálatba kell állni. A rendőr ilyenkor ugyanis a saját életét és másokét is kockára teszi vezetői parancsra. Ha a kocsi műszaki állapota miatt baleset történik, akkor nem a rendőr parancsnoka, hanem a járművet vezető rendőr ellen indítanak eljárást, míg a parancsot kiadók ellen nem lépnek fel kellő eréllyel – mondta a szakszervezet főtitkára.

Hatala József országos rendőrfőkapitány fegyelmi vizsgálatot rendelt el a hét elején, az M1-es autópályán balesetben meghalt motoros rendőr ügye kapcsán. A vizsgálatban azt akarják kideríteni, ki felelős azért, hogy nem vizsgálták felül a motor műszaki állapotát. Pintér Sándor belügyminiszter ugyanis már május végén, az első, általa tartott állománygyűlésen elrendelte, hogy az összes rendőrségi járművet felül kell vizsgálni. Komárom-Esztergom megyében azonban ezt csak felületesen hajtották végre, nem vizsgálták meg például azt a motor sem, amivel azután a rendőr halálos balesetet szenvedett az M1-esen.

A rendőrség főleg lízingelt, illetve saját tulajdonú autókat használ, ezek mellett több kapitányságon az önkormányzatoktól kapott kocsik is szolgálnak. A Független Hírügynökség információi szerint a járművek műszaki állapotában a saját tulajdonú járműveknél van nagyobb gond. Ezek javíttatására ugyanis nem minidig van pénz, ez főleg a téli-nyári gumik késedelmes, vagy részleges váltásánál derül ki. A lízingelt járműveknél kevesebb a probléma, a szerződés szerint ugyanis a hibákat ezeknél rögtön jelenteni kell és ezeket egy külön szervizben javítják. A rendőrség saját kocsijainál, főleg vidéki kapitányságokon azonban előfordul, hogy a javíttatásra néhány tízezer forint jut havonta.

 

 

Független Hírügynökség