RÉT ülés emlékeztető 2024.12.09.

A RÉT ülést vezette Kovács István r. vezérőrnagy Úr, vm. megjelent az ORFK részéről Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr és , Czene Csaba r. ezredes Úr, aki a Humán Főosztályt képviselte. A szakszervezetek részéről a MRK elnöke, Powell Pál, a FRSZ főtitkára, Pongó Géza, a BRDSZ elnöke, Bárdos Judit Asszony és FB elnök, Toplenszki József , a KRSZ főtitkára, Tóth Zoltán és a TMRSZ főtitkára, Birinyi Márton.

A megnyitást követően a szakszervezetek és a MRK képviselői elfogadták a napirendi pontokat, vm. az ülés tervezett levezetését, ezt követően Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr megkezdte tájékoztatását, hogy a szakszervezetek képet kapjanak az elmúlt időszak változásairól, ezek voltak:

A létszámhelyzet tekintetében:

  • a 2023. évi fluktuáció követi az elmúlt években tapasztalható trendet, az ütemesen csökkent, mellyel kapcsolatban a toborzást és utánpótlást megfelelő hatékonyságúnak vélték a testülettől távozó 1400 fővel szemben felvételt nyert 1300 fő tekintetében, mivel jelenleg a Rendőrségi állomány 52ezer főt tesz ki, a munkaerőpiaci elszívó / konkurens hatás még mindig nehezíti a hatékony munkaerő kezelést, várhatóan az éves fluktuáció 3% körül várható;
  • a bérkondíciók javítása továbbra is kitűzött cél, a 2025. évben érkeznek majd a 10 hónapos képzésben részt vevők és a NKE-ről érkező, újonnan felszerelő állomány, mintegy 886 fővel,
  • a létszámadatokat tekintve a helyi szervek 25%-a magas, 90 és 100% közötti feltöltöttséggel bír, megfelelő feltöltöttségű 73 Rk., amely 80 és közötti feltöltöttséggel bír, és 18 %-os az aránya azoknak a szerveknek, ahol alacsony a feltöltöttség, ez 50 és 74% -os arányt jelent, ezek alapvetően a központi régió szervei (BRFK és KR) és egyes pest vármegyei rendőrkapitányságok. 2025. februárban és júniusban fognak a technikumi képzésből kikerülni és onnan rögtön a Budapesti és a Pest Vármegyei RFK-ra kerülni a hallgatók, a hazakerülést ütemezett formában fogja a munkáltató biztosítani, a pályakezdők részére gyorsított előremeneteli rendszert dolgoztak ki, munkaerő folytonosságát és áramlását a munkáltató moderálni kívánja az áthelyezési kérelmekre tekintettel;
  • a riasz és a mv. állomány létszáma stabilnak tekinthető, a gazdasági szakterületen dolgozók, a jogászok, az informatikusok tekintetében nagyobb a fluktuáció, nagy a versenyszféra munkaerőpiaci elszívó hatása, ilyen esetekben, az ideiglenes munkakör zárolásokkal a területi szervek a megmaradó bértömeg felhasználásával az állománycsoport megtartására tudtak intézkedni;
  • a 2022-ben megkezdett hivatásos állomány béremelésére idén sor került a garantált bérminimum emelésen túl, pl egy balesethelyszínelő bére 586ezerre emelkedett a 390ezerről, egy járőrvezető bére 80ezer Ft-al nőtt, a pályakezdő 266ezres bér 463 ezer lett a kezdő fizetés;
  • a budapesti reagálási idő az országos átlag alatt van,amely 14-15 perc körüli.

A bérhelyzetről:

  • A hivatásos állománycsoportba tartozóaknál megvalósult a második bárfejlesztési ütem, de a területi szerveknél általánosan béremelésre nem került sor, a saját erőforrásokból tudtak a területi szervek év végén egyes foglalkoztatási csoportok részére a rendelkezésre álló keretből irányított béremelést végrehajtani, itt elsősorban a már említett versenyszféra elszívó hatására érzékeny állománycsoportra, továbbá a budapestifbő-s, és a központi szerveknél foglalkoztatott állomány vonatkozásában tudtak reagálni;
  • A szociális és kegyeleti kérdéskör vonatkozásában megemlítendő a biztosított előremenetel lehetősége, mintegy két év alatt 700 munkatárs került tth.-ból tiszti beosztásba a képzés elvégzését követően, működtetik a tehetséges tiszthelyettes programot, nem cél, hogy a Rendőrségnél diplomával rendelkezők számára tiszti helyet biztosítsanak, kb.10ezer tiszti státusz van a Rendőrségnél
  • az összes rendszerszintű segélyt nem kívánták felsorolni, de az iskolakezdési támogatással kapcsolatban elmondták, hogy a maximum összegű juttatások kerültek kifizetésre minden arra jogosultnak, valamint az 50 évet betöltött és legalább 25 éve állományban lévő tth. állományú munkatársak felmérését követően akik nem érték el a zászlósi rendfokozatot, akár fizetési besorolás módosításával vagy magasabb beosztásba helyezéssel, a szolgálati elöljáró kérésére tudták azokat a kollégákat országos programban előre sorolni,
  • a központi keret terhére a területi szervek a szociálisan hátrányos helyzetű munkatársaknak tudnak segélyt biztosítani, ezek főleg az 5-6 gyermeket, vagy gyermekeket egyedül nevelők, vagy sérült gyermekeket nevelő kollégákra volt leginkább érvényes, ez idén 103 fő munkatársat jelent, a segély kiutalására karácsony előtt kerül sor;
  • a költségvetési tv-ben megjelent inflációt követő béremelés illetve a 2026.-ban az előremutató hathavi;
  • nagyobb szervezeti változások nem voltak, a kihívást a 2025. januári Románia és Bulgária Schengenhez való csatlakozása jelentős feladatokat fog jelenteni, előre terveznek az Európai Bizottság 2024.12. 12.-i engedélyező aláírására vonatkozóan, ahogy a horvát schengeni határ is megszűnt, hasonló eljárásrendet kívánnak alkalmazni;
  • előzetes beosztástervezés zajlik a határ megszűnésére tekintettel, az állomány előzetes tájékoztatása megtörtént a HRK-on a várható lépésekről, a jogszabályalkotási folyamat is megkezdődött, a megszűnésre tekintettel a munkaügyi folyamatokra tekintettel a munkaügyi folyamatok részenként sor fog kerülni a személyzeti elbeszélgetésekre;
  • a határmegszűnés elsősorban Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg Békés és Csongrád-Csanád Vármegyét érinti, ezeken a HRK-on dolgozók munkája fog átstrukturálódni, a megnyugtató rendezés a cél, mindenkinek továbbfoglalkoztatás szeretnének biztosítani, a hszt.-ben foglaltak szerint ez átszervezésnek minősül;
  • a hszt. tervezett változásában a koordinációs munkát követően amely a foglalkoztatást is érinti, a tervezetben megjelenik a túlóra tekintetében a változás (az ellentételezés formájáról az állományilletékes parancsnok dönt), továbbá szabályozták a céljuttatás szabályait, megtérítési kötelezettség módosítására kerül sor, korrigálásra került a magasabb beosztással járó rendfokozati emelkedés, adatvédelmi rendelkezések is belekerültek a hszt. tervezetbe, amely a nyilvántartásba való betekintést, a jogosult tekintetében, az iskolaőrnél feltétel lesz a kifogástalan életvitel, a riaszos állomány alsó és felső fizetési határát kiszélesíti, ez bár nem ad rendelkezést a béremelésre, de pozitív irányba mozdítja el a bérhatárokat. A tervezett módosításban az átszervezés fogalmára egy definíció és korrekció megfogalmazására kerül sor, a helyettesítésre irányuló megbízás 30 napnál rövidebb nem lehet, a megbízásoknál hatályát veszti a szolgálati beosztások illetve a többlet feladatok maradéktalan ellátásával kapcsolatban, és a megbízási díjak jogintézményével kapcsolatban, ehelyett jön létre a céljuttatás rendszere, amely a feladatvégzés teljesen más aspektusból fogja megközelíteni, a tervezett hatálybalépés január 1. lesz;
  • fontos feladatként végzik az állomány felé a DÁP promotálását, azzal kapcsolatos tájékoztatást,

Ezt követően Kovács István r. vezérőrnagy Úr megkezdte tájékoztatását, és elmondta, hogy

  • az éve elején 26,7 mrd adósságállomány volt, jelenleg nincs tartozásállomány, a 30 napon túli fizetési kötelezettség 2,2mrd alattiak, mivel a december 6.-i kompenzációként kormányzat döntött, 6,7 mrd rezsiköltség kompenzációt, illetve 8,5mrd migrációra vonatkozó összegek ezen tartozásokat bőven fedezik, nincs pénzügyi forrás veszélyben, 2025.ben 73 mrd induló összegű forrás fog rendelkezésre állni, amely egy meghatározó kormányzati döntésnek köszönhető, amely elismerte, hogy ennyi forrás kell a rendőrség működéséhez.
  • zajlanak azok a fejlesztések, amelyek az állomány technikai támogatását nyújtják, ez pl. a Taeser eszközök, lövedékálló mellények, testvédő felszerelésekbeszerzése, ruházat cseréje. Fontos a normamódosítással kapcsolatban a ruházati ellátmány számlával nem igazolt részének a visszafizetési kötelezettségére a figyelmet felhívni. Informatikai eszközök fejlesztésével kapcsolatban több ezer telefon vásárlására került sor, tekintettel a DÁP-pal kapcsolatos változásra, valamint fejlesztésre került a hálózat a kapitányságok tekintetében.

Ezt követően Czene Csaba r. ezredes Úr megkezdte tájékoztatását, és a szakszervezetektől érkezett kérdésekben szakszervezet egyes kérdéseire válaszul elmondta, hogy

  • az éjszakai és a települési pótlék mindig megtette az ORFK a javaslatait, de nem tudnak érdemi változtatást eszközölni;
  • az utánpótlással kapcsolatban a moduláris képzésben résztvevők étszáma stabilnak mondható;
  • lesz e olyan tisztogatás, ami a katonaságnál volt kérdésre tekintettel hasonló intézkedést nem tervez az ORFK;
  • a munkaügyi feladatok ellátók ellenőrzése folyamatos, mindig tár fel hibákat az Ellenőrzési szolgálat, és azokra mindig történik a kijavításra intézkedés,
  • a riaszosok régi címviselésére kérdésre mivel a riasztv.-ben és a jogviszonyban nem ismeri ezt, ezért erre nem is kerül sor, vm. a szabadságokkal kapcsolatban a besoroláshoz kötődnek a szabadságok, és nem ismeri el a kort, viszont a riasz tv. 10 napot ad két gyermek után míg más jogszabály négyet, ezek más előnyökkel járnak, ez másik jogviszony, nem lehet csak egyes elemeket kiemelni;
  • riaszos dolgozók irányába tett lépések ismertté váltak a szakszervezetek előtt;
  • a rendőrszervező szakirányú a TMRSZ-től érkezett kérdésre idén megpályáztattak eredetileg 5 majd 10 főt, a bizottságok kialakítását követően először a végzettségek és a szolgálati idő kerültek megvizsgálásra, majd kb. 80 fő meghallgatására került sor, melyet a jövőben is szeretnék hasonlóan támogatni;
  • a 2025.évre vonatkozó béremelési kérdésekre már Pozsgai tábornok úr adott választ, sem a jubileumi jutalom sem a rendelkezési állományi kérdésekben sem várható hszt. módosítás, egyik tekintében sincsenek a felvetések napirenden;
  • arra a FRSZ-es kérdésre, hogy miért nem kerül bővítésre azok köre, akiket nappali képzésre küldeni a NKE-re a Rendőrség, azt a választ adta, hogy a 30 éves korhatár nem a Rendőrség döntése, hanem NKE-ről szóló törvény rendelkezik, ezen nem tudnak változatni.
  • az átlagbérre vonatkozó, kifizetett illetmény kérdéskörben a tiszti átlagbér 906eFt, a tth. állományúak esetén 679eFt, a riasz 419eFt, de a novemberi emelkedést még nem tartalmazza, a mv. állomány esetén 385eFt, a határvadászoknál ez az összeg 415eFt volt.

Arra a kérdésre, hogy a kérdésekre adott válaszokat írásban is megkaphatják e a szakszervezetek, azt a választ adta Bárdos Judit Asszonynak Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr, hogy a személyes jelenléti válaszadással lehet a szakszervezetek által feltett kérdésekre reagálni.

Ezt követően a több irányból érkező, generális, főleg riaszos és mv. állomány fizetésemelési kérdésre vonatkozóan Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy nem ismert bérrendezés, amely akár valamilyen százalékkal, de megállapítanák taxatíve az emelést. Csak a minimálbér emelése és a garantált bérminimum irányába van demonstrált kormányzati szándék. Továbbá Bárdos Judit Asszonynak az éjszakai br 193Ft-os pótlék emelésre vonatkozó javaslattal kapcsolatban azt a választ adta, hogy azt ők is támogatják, továbbra is javaslat, hogy ezt a RÁÉT ülésen kerüljön felvetésre. Továbbá az ORFK-tól, mi lenne az elfogadható éjszakai pótlék kérdésre Toplenszki József FB elnök válaszában kifejtette, hogy a MÁV-nál dolgozó pályamunkások 30%-ot kapnak, valamint a COVID időszakban a katonák 10eFt bruttót kaptak, jelenleg a Rendőrségnél nyolc óra van elszámolva, korábban az éjszakai műszak ennek több, mint a felét meghaladta, akkor 12 órára volt az éjszakai pótlék megállapítva. Továbbá a kéményseprőknél állítólag 550eFt-os kafeteria emelésre fog sor kerülni, erre válaszul Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy ezt mivel a költségvetési törvényben foglaltak biztosan nem teszik lehetővé, ez félrevezető információ.

A jelen levők konszenzusra jutottak abban, hogy ez (kéményseprő alkalmazása magáncégnél) BÉT ülési kérdés, ezért erről ott kell egyeztetni. A munkáltatói részről azt kérték, hogy a szakszervezetek névvel, pontos információkkal érkezzenek kérdéseikkel, ne úgy mint a „nép hangja”, mivel az urbánus legendákra nem tudnak megfelelő válaszokat adni, és megőrzik ezen esetekben az anonimitást. Ha kizárólag azt nézzük, mikor nem került kifizetésre az illetmény, amely a Rendőrségnél még sohasem volt, amely nemrégiben a dunaújvárosi olvasztónál megtörtént, ha nem lett volna kormányzati szándék, nem részesültek volna az ott dolgozók a jogos fizetésük kifizetésében, a Rendőrségnél ez mindig biztosított.

A TMRSZ-es 2025. évre vonatkozó inflációt követő béremelés és a 2026. évben a hivatásos állomány részére adandó fegyverpénz duális informáltságára vonatkozóan Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy nem láttak olyan előterjesztést, amely erről szólna, vagy a jövedelemnövekedés finanszírozásának illetve a 2026. évi fegyverpénz forrását jelölte volna. Az inflációt követő béremelés nem jelent meg a központi kormányzati szerveknél, a Rendőrség tekintetében egy dologról lehetne beszélni, ez a rendészeti illetményalap, amely változásáról, emelkedéséről nem került döntés.

A második napirendi pontban Pongó Géza az FRSZ főtitkára:

  • Pongó Géza az FRSZ részéről megköszönte a RÉT összehívását és a felkészült tájékoztatást. Véleményezte az irányokat, a próbálkozást, de azt nem tartotta elégségesnek, álláspontja szerint még nem érte el a jó szintet a Rendőrség, mivel a versenyszektor több irányba is már lehagyta a Rendőrséget, lehet, hogy alacsonyabb lett a fluktuáció, de még mindig kevésbe vonzó a rendőri pálya, szerinte nagyon sok szegmensben (toborzás, életpálya, szolgálatszervezés, nyugdíjmodell) kellene változtatni. Kérte annak kiadását, hogy hány fővel oszlik meg a tiszt, tth, riasz és mv. munkavállalói adat 52e főre vonatkozva.
  • Sajnálatosnak tartotta a kevés hivatásos emeléseket, az előrelépést szerinte nem látja az állomány, és elmaradtak a kiegészítő dolgok, és a rendészeti illetményalap emelése. Szeretnék, ha nem a fizetésemelés terhére, hanem külön jutattatás legyen a fegyverpénz. Vélelmezhető, hogy feszültséget fog kelteni, hogy csak a hivatásos állomány fog fegyverpénzt kapni, abból sem a riasz, sem a mv állomány nem részesülhet, melyet igazságtalannak tartanak.
  • Pongó Géza szerint egyes kormányzati ágazatoknál valóban csak 200eFt a kafeteria, de szerinte van ahol 400 vagy 600-700 eFt a kafeteria összege. továbbá a fogpótlás, bankkártya hozzájárulás, munkábajárás, szemüvegpótlás, éjszakai pótlék mind stagnál, és a parancsnokok sem kapnak lehetőséget a pálya vonzóbbá tételére. Erre nem lát megoldást, nem lát kormányzati forrást a javulásra, a feladatalapú költségvetésre szánt forrást nem tartják megfelelőnek, mivel anomália, hogy bázisalapú költségvetéssel nem megfelelő a működés, és szomorúan konstatálta, hogy az egészségügy után a Rendőrség volt a legeladósodottabb intézmény.
  • Továbbá értékvesztésnek tűnhet a Rendőrség adósságának lassú rendezése a kisebb vállalkozások felé. Kérdésként fogalmazódott meg a nagyon súlyos problémaként az, hogy állítólag januártól az egyes területi szervek vezetői valamiféle emelést fognak tudni biztosítani a riasz és mv. állománynak.

Válaszában Kovács István r. vezérőrnagy közölte, hogy minden, 2024. decemberében érvényes bér ugyanúgy érvényes lesz 2025. év januárjában, elmondta, hogy a klasszikus bértömeg gazdálkodással (két ember marad a háromból, egy fizetését szét lehet osztani) el lehet oda jutni, hogy megvizsgálásra kerül, hány embert kell arra a munkakörre alkalmazni. Minden megyének megvannak a létszám és forrásadatai, amivel tudnak gazdálkodni, azokra több forrást az ORFK nem fog tudni biztosítani. Az ORFK nem tud a szakszervezetekkel olyan bérmegállapodást kötni, mint a kormány kötött a versenyszférával, mivel azok a Rendőrségnél jogszabályban rögzítettek, azt a központi költségvetés terhére kerülnek kifizetésre, és itt reflektált a Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy úr által adott, a várható hszt. módosításban a túlórával kapcsolatos korrekcióra. Azokat, amelyek jogszabályban rögzítettek, azokat az ORFK végre fogja hajtani. Fontosnak tartotta elmondani, hogy át kell alakítani a bérezés formáit, a fixbér mellé változóbért be lehet bevezetni, ami ösztönzőleg hathat az újabb munkavállalók felvételére. Megköszönte, hogy a szakszervezetek valódi munkával hozzájárultak az érdemi BÉT és RÉT párbeszédhez, a feladatalapú, 90-es évekbeli költségvetési szemléletet már régen nem alkalmazzák.

  • Arra a kérdésre, hogy a Rendőrség kapott ajánlatot biztosítótól, hogy hatezer Ft-ért kössenek szerződést, azt a választ adta Kovács István r. vezérőrnagy Úr, hogy a munkavállalók szíve joga elmenni biztosítókhoz, kaptak lehetőséget, hogy elmenjenek a biztosítókhoz. ez nem érdeke a Rendőrségnek, munkáltatóként ebben nem kívánnak részt venni.
  • Arra a kérdésre, hogy a megyék kötöttek e keretszerződést, azt a választ adta, hogy teljesen biztos, hogy erre nem került sor. a TÉR rendszer munkáltatói felméréséről szeretnének képet kapni, eredményeiről, azzal kapcsolatban azt a választ adták, hogy az összegzés még folyamatban van.
  • Ezt követően szó volt a felsőfokú képzéssel kapcsolatos 30 éves életkori határról, melyre az előző tájékoztatás kiegészítésre került. Az átképzőre való nehezebb bejutásra való választ Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy és Czene Csaba r. ezredes Urak adták meg, az ülés első részében már megadott tájékoztató megismétlésével és kiegészítésével.

A határ megszűnésével kapcsolatban várhatóan a határellenőrzés január 1-el megszűnik, az állománytábla módosítása március 1.-re fog elkészülni. Felmérésre kerültek a beosztások, és a kollégáknak az üres beosztások, a megyék belső honlapjain fenn vannak a tájékoztatások, a konkrét felajánlás a személyzeti elbeszélgetésen fog megtörténni. Ha mást nem, mindenkinek fel fogják ajánlani a KR diszlokált alegységeinél történő munkavégzést, vagy akár az ország másik részében való foglalkoztatást is támogatni tudják, átszervezésnek minősül, a méltányolhatóságról nem tudnak nyilatkozni.

Powell Pál, az MRK elnöke megköszönte a meghívást, két dologban kívánt az üléshez hozzászólni.

  • Egyrészt megköszönte, hogy a riaszos és mv állomány tekintetében a megyei vezetők saját hatáskörben törekedjenek arra, hogy valamilyen kompenzációt nyújtottak, és továbbra is kérte, hogy próbáljanak meg ezért tenni.
  • Másrészt a fegyverpénzzel kapcsolatban azt vélte fontosnak kiemelni, hogy miniszter úr tartotta a szavát, és biztos lehet az állomány, hogy azt meg fogja kapni. Továbbá szerette volna kiemelni, hogy kedves hagyományként a MRK meglátogatta a határszakaszokat, és jó visszajelzéseket kapott a KR és határvadász kollégáktól, a feltételekről, a tömbösített szolgálat végzésről.

Ezt követően Pongó Géza, a FRSZ elnöke a Kazincbarcikai Rendőrkapitányságra vonatkozó kérdésére Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy a szomszédos településre költöznek át, a földszintre és az első szintre, a régi kapitánysági épületet pedig az MNV részére kívánják visszaadni. A lakás, lakhatási problémák, a kölcsönök milyen szinten maradnak 2025. évbeni kérdésre Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy a kölcsönök tekintetében 574 millió munkáltatói kölcsön támogatás ragadt benn, mert nem volt, aki azt kérje, nem volt rá igény.

Tóth Zoltán, a KRSZ főtitkára, megállapította, hogy egyes bérkérdések nem RÉT ülésre való kérdések, mivel nem a Rendőrség dönti el, hogy mit, mire költ és milyen keretösszegből.

  • Azt a kérdést fogalmazta meg a toborzással kapcsolatban, hogy egyre kevesebb fiatal kíván csatlakozni rendvédelmi szervhez, lehet, hogy el kellene valamilyen strukturális változáson gondolkozni, vagy a feladatrendszert kellene átdolgozni, eltérni a szovjet típusú modelltől. Látszik a munkaerő deficit, de a munka, mint eddig is, elvégzésre került, el kellene gondolkozni multifunkcionális beosztásokon, így lehet, hogy a bártömeget is jobban el lehetne osztani, és le lehetne vágni egy-két vízfejet is a rendszerről.
  • A konkrét kérdés a fiatal tisztekkel kapcsolatban az, hogy a nappali tagozatban végzett tiszt kettő éve utcai járőrfeladatokat lát el.

A válaszban Czene Csaba r. ezredes Úr elmondta, hogy voltak felmérések a több munkafolyamat ellátására, kiváltására, ez például a komplett nyomozati feladatokat ellátók körében zajlott le. A tisztekkel kapcsolatos kérdésre közölve elmondta, hogy az biztosan nem jelent meg sem állományparancsban, vagy az ellenőrzött rendszerek vizsgálatában sem, ha ilyenről tudomás van, kérik feléjük a jelzést, akkor az anonimitás mellett az ORFK azonnal rendezni fogja azt a helyzetet.

  • Az áthelyezésekkel kapcsolatban született egy ORFK-s irányelv, a BRFK elv nélkül elutasítja az áthelyezési kérelmeket, és hivatkozik erre az irányelvre, és egy évet ró ki az áthelyzést kérő kollégára. Czene Csaba r. ezredes Úr válaszában elmondta, hogy az volt az alapgondolat, és az került leírásra, hogy ha van hely, akkor legkésőbb egy éven belül valósuljon meg az áthelyezés. A hszt.-ben 4 hónap visszatartás szerepel, ami azt jelenti, ha olyan szervezeti problémák vannak, akkor is aszerint kell megszervezni. Az a szándék, hogy ha valakinek van fogadóhelye, és fogadják, akkor ütemezetten, 4 hónapon belül, de legkésőbb egy éven belül kerüljön áthelyezésre. Amennyiben valami rendkívüli helyzet is volt az áthelyezés kapcsán, akkor méltányos volt az eljárás. Tóth Zoltán szerint nem feltétlenül ezzel lenne baj, hanem azzal a kialakult joggyakorlattal, hogy gyakorlatilag 100ból 100 kolléga ezt a tájékoztatást kapja, de azok, akik valóban rendkívül nehéz helyzetben vagy szociális problémában vannak, akkor az a kb. 10% kapja meg minél előbb az áthelyezést.
  • Megfontoltabb, átfontoltabb stratégiát várnak az áthelyezések kérdésében az ORFK vezetésétől. Az ismételt válaszban Czene Csaba r. ezredes Úr válaszában elmondta, hogy ennek a tájékoztató iratnak jelentősége nincsen, mivel elsősorban az áthelyezésről a hszt. rendelkezik, mivel a fogadó szerv fog arról nyilatkozni, hogy tudja e az áthelyezést kérőt fogadni, és ha igen, milyen időponttal. A BRFK nem írhatja rá a tájékoztatókra ilyen határidőt, a fogadó szerv dönti el a fogadás időpontját.

Ezt követően Birinyi Márton, a TMRSZ főtitkára vezette fel az ülésre a szakszervezet részéről érkezett kérdéseket:

  • A kiérkezési időre vonatkoztatva jelezte, hogy mivel Budapesten elterjedtek a traffiboxok, ezért kifejezetten figyelnek a kollégák a sebesség betartására, javaslatában kérte, hogy a fővárosi állomány tekintetében az ORFK fokozza az emelt szintű gépjárművezetői képzést, illetve a képzésben résztvevő oktatók létszámát, így növelve a képzési osztályok kapacitását. Ez a kérdés az ülésen nem kapott választ.
  • Az informatikai háttér javításával kapcsolatban az előző RÉT beszélgetésen azt mondta, hogy lesznek majd okoseszközök, ssd-k beszerezve, ami nagyon üdvös volt, de helyi szinten nem volt ez a változás tapasztalható. Mivel a gépek többsége 2014-es beszerzésű, sok helyen a szolgálatirányítói gép már fejlesztésre került, de a járőrszolgálat által használt gépek borzasztóan lassú működésűek. Erre Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy keressék meg Lengyel György informatikust, mivel a rendőrség az eszközöket megvásárolta, azok rendelkezésre állnak.
  • A várható szervezeti változásokra való kérdéskörben, arra, hogy Budapesten mi várható, azaz az a kérdés, hogy meg fog e szűnni a budapesti KR laktanya, vagy egyes osztályai, illetve onnan az osztályok a Mosonyiba, vagy Adyligetre fognak költözni, mivel megszűnik a Petőfi laktanya, akik a KR laktanyába fognak költözni. Erre Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy ez az információ teljesen alaptalan, nekik erről nincsen tudomásuk.
  • Kérésnek fogalmazódott meg, hogy a tavaszi ruha szemlére csak a nyári, az őszi ruhaszemlére csak a téli ruházatot kelljen bemutatni. Ez a kérdés az ülésen nem kapott választ.
  • Továbbá a kötöttsapka ruházatot szeretnék hordani a kollégák, szeretnék kérni a ruházati szabályzatba való rögzítést. Kovács István r. vezérőrnagy Úr válaszában elmondta, hogy le van írva utasításban, és a parancsnok felelőssége az, hogy az egységes szolgálati feladatok ellátása során a feladatellátás érdekében elrendelje a kötöttsapka viselését, ez parancsnoki jogosultság.
  • A Futárszerződéssel kapcsolatban elküldték a saját, minisztériumi kérdésre adott válaszként a kimutatást mind a minisztérium, mind a társszakszervezetek felé. A futár szolgáltatással kapcsolatban a szakszervezetek szeretnék kérni az alanyi jogon való szolgáltatást, a folyamat állapotára vonatkozott a kérdés. 18/30 Ft-os munkábajárási költségtérítés kérdéskörében van e mód a 18Ft/km térítésnél magasabb összegű, akár a 30 Ft/km-es költségtérítés kiutalására. Ezek a kérdések az ülésen nem kaptak válaszokat.
  • A határkérdéssel kapcsolatban Hajdú-Biharból érkezett, hogy az átszervezés 400 főt érint. Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr válaszában kifejtette, hogy amíg felmérések vannak, nem tudnak hivatalos információt a határkérdésről szolgáltatni, de a számadat helytállónak tűnik.
  • Az eü 2 csoportba tartozó kollégák részére milyen beosztásokat, feladatokat terveznek, akik az egy fokkal csökkentett egészségűek, valamilyen egészségkárosodásban szenvednek. Erre válaszul Czene Csaba r. ezredes Úr elmondta, hogy mindenkinek az egészségi, képzettségi, végzettségi állapotának megfelelően kerülnek a beosztások felajánlásra. A megyei belső honlapokra felhelyezett beosztásoknál van lehetőség az egészségügyi kategória szerint is beosztást választani. Továbbá Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy a RÉT ülést megelőző héten minden HRK-n volt ezzel kapcsolatban tájékoztató jellegű állománygyűlés, és minden HRK-n van egy koordinátor, akihez ezzel a kérdéssel lehet fordulni, a számok tekintetében a határ megszűnése kb. 1200 kollégát érint. A munkakör jegyzékekbe 2600 munkakör került betételre, ennyiből tudnak választani a kollégák, így nemcsak abban a megyében, hanem szomszédos megyében, vagy a diszlokált KR egységeinél is tudják tovább folytatni a foglalkoztatást.
  • A BRFK-n a téli gumiztatási anomáliás helyzet javítására vonatkozóan az a javaslat került megfogalmazásra, hogy a kritikus időszakban kerüljön a Nádasdy garázsba több gumiszerelő, vagy ahhoz értő munkatárs. Erre Kovács István r. vezérőrnagy Úr elmondta, hogy a gumiztatást október hónap végére el kellett volna végezni, de megígérte, hogy utána fog nézni, mi volt az elmaradásnak az oka.
  • A szakszervezeteknek nincsen meg a lehetősége, hogy ott a technikai eszközökkel kapcsolatban ellenőrzést tartson, de szeretnék jelezni, hogy több helyen nem működőképesek a villanyáramú berendezések, mivel arra az a válasz, hogy nincs rá fedezet, és az ezen területtel foglalkozó személyek intézkedjenek a hiátus megszüntetésére. Pozsgai Zsolt r. vezérőrnagy Úr válaszában elmondta, hogy ez 2011-ben került ki a szakszervezetektől, és ezeket a problémákat a szakszervezetek jutassák el hozzájuk, és intézkedni fognak a javíttatásra, ez nem kérdés.

Toplenszki József, a BRDSZ FB elnöke elmondta, hogy az árvízpénz és annak elosztása felháborodást okozott. Kovács István r. vezérőrnagy Úr válaszában kifejtette, hogy a pápalátogatás során adott juttatásban sem részesült a teljes, biztosításban részt vevő állomány Az árvízi pénzből azok kaptak, akik ténylegesen a védekezésben vettek részt, akik a zsákokat pakolták, hordták. A gátról a bámészkodókat, a lezárásokat végrehajtó állománynak nem járt, mivel az árvízi pénz a terepi védekezésben résztvevők munkáját ismerte el.

  • Toplenszki Úr viszontválaszában kifejtette, hogy a pápapénz jutalom formájában érkezett, ezért nem is lehetett panaszkodni, de az árvízi pénz a védekezésben részt vett állományra vonatkozott, ha nem zárták volna le az érintett szervek az árvízzel érintett útszakaszokat, akkor a védekezés igen megnehezült volna. Az ülésen részt vevők konszenzusra jutottak abban, hogy hasonló esetekben szükséges a jogszabályi szöveget pontosan / pontosabban megfogalmazni. Ezek után Toplenszki József FB elnök annyit kívánt megjegyezni, hogy a rendőri állomány egy pohár vizet nem kapott, ellenben a Csatornázási Művek, a Katasztrófa Védelem, a Polgárőrség munkatársai a saját szervezeteiktől ellátást kaptak.
  • A túlszolgálat elrendeléssel kapcsolatban szeretne arra választ kapni, hogy bevett gyakorlat, hogy a 8 – 8,5 óra pihenőidő terhére, korábbi kezdéssel (az EU csúccsal kapcsolatban volt ez így), a túlóra a szolgálat megkezdése előtt kerül rögzítésre, és a Rendészeti Koordináció szerint ez teljesen rendben van. Erre Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy ezt nem lehet, továbbá lehet, hogy így nem használta ki a KR a biztosított túlórakeretét.

Erre reflektálva a TMRSZ főtitkára kérte, hogy nézzenek utána, hogy Oroszlány Rk.-n milyen módon vannak a pihenőnapok átforgatva, mivel elméletileg egy ORFK utasítás szerint kellene lennie egy nyilvántartásnak, ahol az szigorúan vezetve van, hogy a beosztott kérte a pihenőnap cseréjét szolgálati napra. Erre Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy küldjék meg a szakszervezetek ezt az utasítást és az ilyen eseteket. Továbbá ezeket feltehetően osztályvezetői szintű parancsnokok végezhetik, tehát kérte Kovács István r. vezérőrnagy Úr, hogy közvetlen ezen parancsnokokat keressék meg a szakszervezetek vezetői, vagy a főkapitány felé, mivel ezek helyben megoldandó feladatok.

Toplenszki József, a BRDSZ FB elnöke elmondta, hogy diszkréten jelezték neki többen is, hogy sokszor szükséges a rendszeresített lőszereket ellenőrizni, mivel azok beesnek. Javaslatként fogalmazódott meg, hogy kerüljön sor egy átfogó vizsgálatra a fegyverek, lőszerek és gyakorló lőszerek tekintetében. Erre Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy a lőszerekkel kapcsolatban a tárolással kapcsolatban vannak anomáliák, megvizsgálják a körülményeket.

Arra a TMRSZ részéről érkezett kérdésre, hogy sor fog e kerülni a járműpark cseréjére, lesz e jövőre beszerzés, Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy ez több dologtól is függ, szeretnék a gépkocsik jelenlegi átlag 8,4 éves életkorát lejjebb szorítani, a járműbeszerzés évekre előre menően tervezett, összesen 6876 gépkocsi cseréjét tervezik, jövőre kb. 999 járőrkocsi plusz 450 ügyintézői kocsi cseréjét jövőre tervezik, ez elsősorban a költségvetéstől függ. Egy fontos dolgot viszont ki kell emelni, a tiszta járművek arányát a 23,6%-ra kell növelni.

Toplenszki József, a BRDSZ FB elnöke elmondta, hogy a TÉR értékeléssel kapcsolatban felvetődött, hogy van, hogy csak 20% lehet kiváló értékelésű, és ez meg fog e szűnni valamikor melyre Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy nincs ilyen. Czene Csaba r. ezredes úr ezt megerősítve közölte, hogy az ORFK-ról biztos nem adtak erre vonatkozó utasítást.

Továbbá Toplenszki József, a BRDSZ FB elnöke elmondta, hogy a gyakorló ruházat cseréje a vizsgálati, bűnügyes, igrendes állomány tekintetében fölösleges kiadásnak látszott, melyre Kovács István r. vezérőrnagy Úr azonnali válaszában közölte, hogy 2012 óta nem került sor a bevetési ruházat frissítésre, cserélve, a gyakorló ruházattal mindenkinek rendelkeznie kell. Várhatóan 2026, 2027 évben fog a Rendőrség a szokott ruházati ellátási, 96eFt-os pályára visszatérni. A 44/2009. és 9/2009-es rendeletek szerint a Rendőrségnek a BV-től kell a ruházatot megrendelnie, beszerezni, ők pedig kötelesek a Rendőrséget ellátni. Ellenben az ellátási (utánpótlási) szerződés 2012. óta nem sikerült aláírni, így előfordulhat az, hogy nem tudják a rendőrök a ruházatot pótolni, minden év október 31-ig elküldi az ORFK a javaslatát, de eddig ezt nem sikerült tető alá hozni. Ennek ellensúlyozására létre fog jönni január 1-vel egy Központi Ruházati Alosztály a Készenléti Rendőrségen, ahol lesz társasági ruházat, és szolgálati ruházat is. Oda majd be lehet menni vásárolni, akár a használt ruházathoz féláron is hozzá lehet jutni. Erre válaszul Toplenszki József, a BRDSZ FB elnöke és a TMRSZ főtitkára is közösen kérte, hogy a ruházati osztályon a kiemelten sokat használt láthatósági átvetőt minél könnyebben lehessen cserélni, mivel kellemetlen lehet a Rendőrség megítélése, ha a sajtóban megjelenő felvételkor az átvető láthatóan elhasználódott, rongyos állapotúnak látszik.

Kovács István r. vezérőrnagy Úr megköszönte mindenkinek, hogy az ülésre eljött, és mindenkinek áldott, békés karácsonyi ünnepet, kellemes adventet, jövőre boldog új esztendőt és nagyon jó erőt és egészséget kívánt.Ezt követően Kovács István vezérőrnagyÚr megköszönte mindenkinek a részvétét, és a segítőknek a tevékenységét, s az ülést lezárta.