Belügyi Érdekegyeztetés

2024. november 15-én került megtartásra a BÉT rendkívüli ülése, ahol elsősorban a kormány nevében benyújtott 2025. évi központi költségvetésről szóló törvényjavaslat került napirendre.

A BÉT Munkavállalói Oldalának (MVO) képviseletében Kucsera Miklós oldalelnök volt jelen az oldalt tömörítő szakszervezetek (BRDSZ, FRSZ, RSZV, TMRSZ, HTFSZ, FBVSZOSZ) képviselőivel, Szakszervezetünk részéről Birinyi Márton főtitkár vett részt az ülésen.

És a lényeg:

A tervezet szerint a hivatásos, riaszos és munkavállalói állomány vonatkozásában béremelést nem irányoztak elő a 2025. évre (sem), ami azonban a munkavállalói oldal álláspontja szerint szükséges lenne, úgy mint az illetményalap-, cafetéria keretösszeg és folyószámla költségtérítés-emelés prioritásként kezelése is.

Az ülésen a MVO azt is javasolta, hogy a riaszos állomány vonatkozásában kerüljön bevezetésre egy a hivatásos pótlékra hajazó illetményelem – akár a BM saját költségvetéséből –valamint biztosítsák számukra is (tehát a riaszos és mv. állomány számára is) a fegyverpénzt.

A Személyügyi Helyettes Államtitkár, Kovácsné dr. Szekér Enikő Asszony úgy nyilatkozott, hogy a 2025. évi minimálbér/garantált bérminimum tárgyalások eredményének ismerete nélkül nem lehet döntést hozni az esetleges illetményemelések kérdésében, annak rendszerszintű újragondolása szükséges.

Elmondta, hogy a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma (VKF) döntése lesz irányadó a RIASZ illetménytábla tekintetében, de a részükre „pótlékolás” bevezetésére a hatályos jogszabályi környezetben nincs lehetőség, sem költségvetési forrás, a szervek saját hatáskörben intézkedhetnek (pl. TÉR).

Ugyanakkor közölte, hogy a munkavállalókra vonatkozó javaslatok rendezése alapvetően munkáltatói hatáskörben valósíthatóak meg, soha nem is volt ágazati döntés őket érintően.

A Személyügyi Országos Rendőrfőkapitány-helyettes viszont jelezte, hogy felvetődött a munkavállalói állomány tekintetében a jelenléti pótlék alkalmazása.

Elhangzott viszont, hogy a fegyverpénz kifizetésére a Kormány részéről komoly szándék van, a Törvényjavaslat erre vonatkozó előzetes döntést tartalmaz, és csak Vis Maior helyzet írhatja felül a második hathavi fegyverpénz kifizetését. Ezt a hivatásosok fizetésemelésének tartják (EZ így hangzott el!), a „kötelező” fizetésemelésre nem fog sor kerülni 2025-ben.

A fegyverpénz kifizetése – az előző tapasztalatok, jogalkotási menet alapján – 2026 első negyedévében várható, de erről még nincs döntés.

Emellett az is, hogy illetményalap-emelés nem várható, továbbá a cafetéria tekintetében a közszféra egészére központi döntés született, azaz annak mértéke nem emelhető.

A Gazdasági Helyettes Államtitkár, Marsi Márta beszámolt arról, hogy a 2025. évi költségvetés a rendvédelmi ágazat részére biztosította a második legnagyobb – 50 milliárd Ft-os – többletforrást a működőképesség biztosítására, de ebben az összegben az illetményemelés nem jelenik meg, mert az a minimálbér-tárgyalások eredményétől függ, és ahhoz költségvetési többletforrás áll majd rendelkezésre.

A TMRSZ főtitkára elmondta, hogy a hivatásos és RIASZ-os állomány elégedetlen, ugyanakkor bizalommal bír a BM felé, illetményemelésben reménykednek.

Jelezte azt is, hogy a hétköznapokban még mindig problémát jelent a szolgálati autók állapota, száma, kezdeményezte, kérte az ORFK vezetését, hogy a helyi állomány is hozzájuthasson új autókhoz. Beszámolt arról, hogy az árvízi védekezésben sokan részt vettek, azonban a2024 szeptemberében a Duna magyarországi szakaszán levonult árvíz elleni védekezésben részt vevők szolgálatának elismeréséről szóló 1318/2024. (X. 22.) Korm. határozat alapján mégsem kapta meg mindenki a nettó 200.000 Ft pénzügyi elismerést, holott az érintett kollégák a vizek kártételei elleni védekezés szabályairól szóló 232/1996. (XII. 26.) Korm. rendelet által előírtaknak megfelelően ellátták feladataikat.

Az árvízi védekezés kapcsán– egyébként az ülés 2. napirendi pontjában – arról kaptunk információt, hogy a Korm. határozat megalkotása előtt az érintett szervek felmérték kik azok, akik közvetlenül részt vettek a terepi védekezésben vagy irányításban, ennek alapján állították össze az elismerésben részesítendő személyek körét, létszámát. Ezen felmérés parancsnoki felelősségi körbe tartozik. Összesen 4161 fő elismerésére érkezett javaslat, az Országos Rendőr-főkapitányságtól 536 (míg az Országos Polgárőr Szövetségtől 864, a Magyar Tűzoltó Szövetségtől 551, a Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól 1680, a BVOP-tól 481, a Gondoskodáspolitika részéről pedig 22).

Szakszervezetünk ezt tudomásul vette ugyan, de elfogadni nem tudja! Erről, és az elkeseredettségről szót emeltünk a BÉT ülésen, melyre Kovácsné dr. Szekér Enikő Asszony közölte, hogy a Belügyminisztérium mindenkinek fogja a kezét, senkit akarnak elengedni.

A szakszervezeti képviselők részéről elhangzott egyéb felvetések:

Belügyi, Rendvédelmi és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (BRDSZ) hiányolta és kezdeményezte helyettes államtitkár asszony felé a rendvédelmi alkalmazottak írásbeli tájékoztatását az illetményemelés lehetőségeiről, illetve kérte a Rendőrségi Érdekegyeztető Tanács (RÉT) ülésének összehívását.

Független Rendőr Szakszervezet (FRSZ) kiemelte, hogy első helyen áll a RIASZ-osok és a munkavállalók illetményének kérdése; a bérmegállapodást követően javasolt e tárgykörben BÉT ülés megtartása. A hivatásos állományúak vonatkozásában (is) reálbércsökkenés tapasztalható, fontos lenne az illetményalap, a cafetéria, a ruházati ellátás emelése. A fegyverpénz kifizetésének konkrét időpontja fontos lenne, illetve a RIASZ-osok ezen juttatásban való részesítése. Főtitkár úr szintén kezdeményezi a RÉT összehívását.

Rendőr Szakszervezetek Védegylete (RSZV) csatlakozott az előző javaslatokhoz, kiemelte a RIASZ-osok felé történő munkáltatói kommunikáció hiányát és fontosságát.

Független Büntetés-végrehajtási Szakszervezetek Országos Szövetsége (FBVSZOSZ) jelezte, hogy az érdekegyeztetés napi szintű a BVOP-val, decemberben várható még egy egyeztetés.

Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezetének (HTFSZ) támogatta az előzőekben elhangzott javaslatokat. Jelezte, hogy a TÉR nem feltétlenül jó eszköz a tűzoltók esetében, mert csapatban dolgoznak, az egyéni értékelés nem reális.

Minderre válaszolva a Személyügyi Helyettes Államtitkár elmondta, hogy a kommunikáció erősítésével egyetért. A TÉR munkáltatói hatáskör, vonatkozásában a munkáltató belső szereprendszere a lényeg, a teljesítményjuttatás motiváló szerepe megvan, viszont helyi szintű érdekegyeztetés kérdése a meglévő problémák kezelése.

A juttatások, kifizetések sorrendisége tekintetében az állomány prioritásai fontosak.

Szintén az ülés 2. napirendi pontjában hangzott el tájékoztatás a katasztrófavédelmi szerv vonatkozásában az egyes hatósági feladatok kormányhivatalhoz történő átkerülése okán, ami egyébként 1100 státuszt érintett.

Felmerült még az Állami Futárszolgálati szolgáltatás problematikája, tekintve, hogy a Rendőrség tizenháromszorosára emelte a szolgáltatás díját. Kértük annak lehetőségét, hogy a szakszervezetek alanyi jogon, bérmentesen férhessenek hozzá a szolgáltatáshoz. Egyelőre a probléma vizsgálatára kaptunk ígéretet.

Javasoltuk továbbá a munkába járás költségeinek 18 Ft-ról 30 Ft-ra emelését. Választ erre nem kaptunk.

Amennyiben kérdésed lenne, vagy problémád adódott, keress minket, segítünk!