- TMRSZ – Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete - https://tmrsz.hu -

Mi történt 2007. július 2-án?

Az Állampolgári Jogok Biztosának ugyanarra a tényállásra kettő, két különböző állásfoglalása egy éven belül!

 

Felhívta a figyelmet arra is, hogy a közterületen végzett — nem a közterület rendeltetésszerű használata körébe tartozó – tevékenységek általában engedélykötelesek és a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és rendjéről 60/1995. (X. 20.) Főv. Kgy. rendelet a közterületeket övezeti kategóriába sorolta, ezek a X. kerületi Kerepesi Út — a REBISz objektuma előtti terület is — a minősített fővárosi közterületek közé tartozik, ezért a szórólapozáshoz közterület-használati hozzájárulás szükséges. A jogellenes közterület-használat szabálysértésnek minősül, amely harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal büntethető (A fővárosi közterületek használatától és a közterületek rendjéről szóló 59/1995. (X. 20.) Főv. Kgy. rendelet 1S/B.

2007.10.09-én a TMRSZ az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosához írt levelében az OBH 3503/2007.. számon kifejtett álláspontjára vonatkozóan arról tájékoztatta, hogy

Az Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa arról tájékoztatta felszólalásunkra a TMRSZ-t, hogy újra elrendelte a vizsgálatot.

2008.10.08-án érkezett szereveztünkhöz az új vizsgálat alapján az OBH állásfoglalása OBH 4726/2007.-es számon, melyet a honlapunkon elolvashattok.

Lényege röviden:

Állampolgári Jogok Országgyűlési Biztosa úgy gondolja, hogy a rendőrség nem lehetetlenítheti el a szakszervezet munkáját, ugyanakkor a szakszervezet, illetve a szakszervezeti aktivista minőség sem jelent jogon kívüliséget, a rendőrségi intézkedések őket érinthetik.

Megállapította, hogy az objektum főbejárata előtti járdaszakasz közterület, de kerítésen belül kialakított behajtó, ahová a rendelkezésére álló adatok szerint az aktivisták bementek és ott hosszabb-rövidebb ideig tartózkodtak, nem az. (A járdaszakasz közterületi minősítését a főkapitány elismerte, telefonon történt érdeklődésére pedig a Fővárosi Földhivatal ügyintézője megerősítette.)

Ezeket figyelembe véve – álláspontja szerint – a Magyar Allam tulajdonát képező, és Rendészeti Biztonsági Szolgálat kezelésében álló objektum területére – mint magán területre aktivisták nem léphettek volna be a szakszervezeti kiadvány terjesztése céljából csak ha ebben előzetesen megegyeznek (egyeztetnek) a rendőri egység illetékes vezetőjével.

Természetesen ez az érdekképviseleti és az érintett szerv kölcsönös együttműködését feltételezi, ami ahhoz is elengedhetetlen, hogy a szervezeti egység vezetője maradéktalanul biztosítsa a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvényben megfogalmazott, a jogait, érdekeit képviselő érdekképviseleti szervek működési feltételeit, a szakszervezet pedig tevékenységével ne akadályozza a fegyveres szerv rendeltetésszerű működését, a parancsok és intézkedések végrehajtását.

Ugyanakkor – nem vitatva szakszervezetünk észrevételét – a közterületet rendeltetésének megfelelő célra – a jogszabályok keretei között – bárki szabadon használhatja.

Mindezek alapján a szakszervezeti aktivistáknak a szóban forgó rendőrségi objektum előtti, közterületnek minősülő járdaszakaszon végzett tevékenységét nem értékelheti másként, minthogy az nem lehetett közterület-használati engedély köteles.

A szakszervezeti aktivistáknak a szóban forgó 2007. július 2-i igazoltatása, majd a helyszín elhagyására való felkérése tehát – véleménye szerint – akkor mondható törvényesnek, ha megfelelt a szükségesség és az arányosság követelményének, ha minden körülményt figyelembe véve, nem volt önkényes.

Nem rendelkezik olyan ombudsmani eszközökkel sem, amelyek lehetőséget adtak volna arra, hogy a parancsnok-helyettes és Főtitkár Asszony között folytatott telefonbeszélgetés során elhangzott kifejezésekről állást foglaljon. Ugyanakkor az Országos főkapitány – a beszélgetésükről készült hangfelvétel ismeretében – megállapította, hogy a parancsnok-helyettes kulturált, udvarias hangnemben beszélt a főtitkárral. Az elhangzott szavak formájában, sem tartalmában nem irányultak sértésre, megalázására. Ennek ellenére – figyelemmel beszélgetés hivatalos voltára – nem tartotta megfelelőnek az általa a főtitkárral szemben használt egyes kifejezéseket. Figyelemmel hogy beadványunk szóban forgó része és az Országos főkapitány álláspontja ellentmond egymásnak, vizsgálati eszközei pedig nem elégségesek a történtek kétséget kizáró bizonyossággal való feltárására, véleményt nem fogalmazhatott meg e témakörben.

 

 

TMRSZ

 

Teljes anyag PDF-ben