- TMRSZ – Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete - https://tmrsz.hu -

TMRSZ beterjesztése

A TMRSZ 2008.01.30-án beterjesztette a dolgozók érdekében tett 31 Hszt. módosító javaslatát.

 

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete

szakmai-jogi koncepcionális álláspontja, és

javaslatai

a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (Hszt.) felülvizsgálatához

2008. január

 

A felülvizsgálat koncepcionális indokoltsága

 

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete 2004. októberében alakult meg. Ennek elsődleges indoka az volt, a Rendőrség munkavállalóinak ebben az időben már olyan érdekképviseletre volt szüksége, hogy a Hszt., és annak végrehajtási rendeletei, valamint a sarkalatos törvényeink egyike, a Rendőrségről szóló 1994.évi XXXIV. törvény (Rtv.) hatályos rendelkezéseinek a gyakorlatban való értelmezése, továbbá a munkáltatói és a munkavállalói oldal közötti érdekellentétek a munkáltatói dominancia irányába való aránytalan eltolódást eredményezték. Az eltolódás olymértékben torzította már 2004-re is a munkavállalói érdekek figyelmen kívül hagyását, hogy a rendőri hivatás, a rendőri életpálya vonzó jellege addigra erősen megkopott.
A Rendőrség relatíve elfogadható mértékű létszámfeltöltöttsége inkább köszönhető jelenleg a nagyarányú munkanélküliségnek, mint annak, hogy a rendőri élethivatás olyannyira vonzó lenne ma Magyarországon, hogy a pályakezdő fiatalok prioritásai között előkelő helyen szerepelne a rendőri hivatás választása.

Ezt bizonyítja egyértelműen, hogy a végrehajtói rendőri állomány derékhadát jelentő rendőr-szakközépiskolákba jelentkezők középiskolai tanulmányi eredményei döntően a közepes és elégséges tanulmányi eredményeket elérő vidéken élő fiatalok közül kerülnek ki.

A legritkább az az eset, amikor budapesti, vagy az agglomerációba tartozó fiatal jelentkezik rendőr-szakközépiskolába. A közelmúltban ismertté vált az is egy nagytudású, többdiplomás, és a Rendőrségtől méltatlan körülmények között eltávolított rendőrségi szakember megnyilatkozásai alapján, hogy egyes szakmai, vagy politikai koncepciónak megfelelve az ideális rendőr a jelenlegi vezetőség elvárása szerint az, hogy a Rendőrség személyi állománya ne autonóm, gondolkodni tudó, és az összefüggéseket értelmezni akaró személyekből álljon. Megfogalmazta, hogy a jelenlegi elvárás az, hogy a parancs iránti feltétlen engedelmességre „szoktatott”, a mindenkori elvárások iránt – ha kell akkor akár jogsértő módon is – feltétlen engedelmességet tanúsító rendőrökre van szükség.

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete álláspontja ezzel a jelenlegi – fentiek alapján ismertetett – helyzettel, és koncepcióval szemben éles ellentétben áll. Ma a Magyar Köztársaság Rendőrsége személyi állományának meggyőződésünk szerint túlnyomó többsége, és a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete is azt szeretné elérni, hogy a rendőri életpálya valóban hivatás, minden tekintetben megbecsült életpálya legyen. Azt szeretnénk, hogy a magyar rendőrök egzisztenciális és morális megbecsültsége mind az Állam, mind a rendszerető, tisztességes magyar állampolgárok részéről tanúsított viszonyulás alapján érezhető legyen. Azt szeretnénk, hogy a magyar rendőrök napi munkája során elsődlegesen a jogszabályok maradéktalan betartása és betartatása, a rend fenntartása legyen elsődleges elvárás, és ne a mindenkori kormányok politikai érdekének megfelelő magatartás tanúsítása. A Rendőrség nem játékszer, nem egy olyan eszköz, amellyel a társadalom egyes elégedetlen rétegeit, csoportjait el lehet hallgattatni, meg lehet félemlíteni. Ez ellen szakszervezetünk eddig is és a jövőben is a leghatározottabban tiltakozni, és minden rendelkezésünkre álló jogi eszközzel küzdeni fog. Ez számunkra szakmai-jogi kérdés elsősorban, függetlenül attól, hogy természetesen közvetlen módon megvannak a társadalompolitikai aspektusai, közvetve pedig minden bizonnyal akár pártpolitikai aspektusból is lehet szemlélnie egyeseknek ezt a „merev” szakmai-jogi álláspontot. A Rendőrség szakmai szuverenitása és a laikus elemek közvetlen befolyásolásától mentesítése az elsődleges szakmai-jogi kérdések egyike, amely ugyan már túlterjeszkedik a Hszt. felülvizsgálatának keretein, de nem lehet attól elválasztani, hiszen azzal szorosan összefügg, mint arra a későbbiekben rámutatni szeretnénk.

Azt kívánja a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete továbbá elérni, hogy a Hszt. felülvizsgálatának 12 év alatt sorban a 45. módosítását eredményező felülvizsgálata iránya egyértelműen a jobbító szándék jegyében, a fenti pozitív célok elérésére alkalmas eredményeket, jogszabályi rendelkezéseket hozzon. A leghatározottabban elutasítjuk azokat az esetlegesen meglévő szándékokat, amely a rendszerváltást követő 17 év permanens folyamata során mindig azt eredményezték, hogy a rendőrség dolgozói meglévő jogosultságaiból időről-időre mindig lecsíptek (egyes vélemények markánsabb megfogalmazása szerint „elloptak”) alkalmanként csak keveset, de összességében már nagyon sokat, és ezzel a rendőri életpálya vonzóságát még tovább rontották.

Ma a Rendőrség végrehajtói állománya a végletekig el van keseredve a meglévő – szakszervezetünk ált folyamatosan hangoztatott – visszás jelenségek, és elvonások romboló, demoralizáló hatása miatt. A Hszt. felülvizsgálata során figyelembe kell venni azt, hogy a hatályba lépése óta az alapvető jogok korlátozása változatlan formában fennmaradt, míg a jogosultságok elvonása folyamatosan megvalósul. Ezek, példálózó jelleggel:

A Hszt. felülvizsgálata során alapvető álláspontunk, hogy a már meglévő jogosultságok elvonását nem lehet felülvizsgálat alá vonni, hiszen szakszervezetként ennek elvonását koncepcionális jelleggel is elutasítjuk. Nem tudjuk elfogadni, mert, mint arra a későbbiekben rámutatunk, a jelenlegi rendőrségi költségvetésben nagyon sok pénz van, de a felhasználások nagyon sok esetben elhibázott, kifejezetten rossz döntések eredményeként valós eredmény nélkül elfolynak, eltűnnek, sokszor felvetve az ezzel kapcsolatos döntések bűncselekményi kategóriaként értékelhetőségét. Csak olyan felülvizsgálatot tartunk indokoltnak, amely a Rendőrség működési zavarainak elhárítására, az elkövetett hibás döntések és a múltban megvalósult jogosultság elvonások reparációjára alkalmasnak tekinthető, és figyelembe veszi a végrehajtó állomány jogos, méltányolható szakmai és egzisztenciális érdekeit is.

A Hszt. felülvizsgálatával kapcsolatosan szükséges arra is rámutatni, hogy a Kormány időnként körvonalazódó rendészeti stratégiája nyomaival kapcsolatban milyen aggályok azok, amelyek megvalósulása tovább mélyítheti a Magyar Köztársaság Rendőrségének jelenlegi szakmai, morális válságát.
Az elmúlt 6 év kormányzati stratégiáját a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete a jelenlegi viszonyok alapján az alábbi címekben rendszerezi:

1.

A rendészeti szakterület belügyminisztériumi ágazati irányítás alóli kivonása olyan – elsősorban politikai – döntés volt, amely az azóta eltelt alig több mint másfél év során világosan rávilágított annak szükségszerűségére, hogy a rendészeti szakterület igazságügyi szakterület alá integrálása a tapasztalatok alapján rövid időn belül felülvizsgálat tárgyát kellett, hogy képezze. A Belügyminisztérium több évtizedes működése során egyfajta militáns jellegű minisztériumként irányította a rendészet (rendőrség) működését. Ennek oka, hogy a rendészeti szakterület speciális ismérvei megkövetelnek egyfajta militáns, rendészeti, rendvédelmi szemléletű irányítást, szakmai előképzettség meglétét az irányító, felső szintű vezetők személyes tulajdonságaiban. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (a továbbiakban: IRM) irányítása alá rendelés egyfajta kvázi civilesítési szándéknak is betudható, hiszen a korábbi „rendészeti minisztérium” megszüntetésével a jellemzően civil sajátosságokat mutató IRM ágazati irányítása alá került a rendészeti szakterület. Mindösszesen egy év bebizonyította azt, hogy a rendészeti szakterület speciális ismérvei a jelenlegi belpolitikai helyzetben azt eredményezték, hogy a rendészeti jellegű ismeretekkel kevésbé rendelkező IRM apparátus, illetve IRM vezetés a kormányzati elvárások szerinti eredményességet nem tudta biztosítani. Természetesen ahhoz, hogy ez ennyire nyilvánvaló legyen, bizonyos társadalmi folyamatok is kellettek, de álláspontunk szerint ezek alapjában véve csupán időben gyorsították fel ennek a kormányzati felismerésnek a folyamatát.

2 – 4.

A rendészeti struktúrák centralizáltságával, illetve a decentralizálási törekvésekkel kapcsolatban megállapítható, hogy a jelenlegi struktúrát tekintve, illetve az elmúlt évtizedek működését is figyelembe véve a rendőrség egy jellemzően inkább centralizált, hierarchikus elven működő szervezet. Nyilvánvaló, hogy a decentralizáltságra való törekvés a jelenlegi egységes végrehajtást, az alá-fölé rendeletségből adódó felelősségi rend bejáratott rendszerét megtöri. Ennek révén minden bizonnyal a jelenleg még egységes rendőrség munkájával kapcsolatban fokozottabban jelentkezik annak veszélye, hogy a helyi sajátosságok révén, az önkormányzatok politikai állásától függően különböző értékrend-elvárások mentén mind szakmailag, mind jogalkalmazás terén polarizálódhatnak az egyes decentralizált rendőri szervek. A decentralizálással kapcsolatban további vizsgálatok tárgyát kell képezze – és erre valamilyen szinten a Hszt. felülvizsgálata céljából összehívott munkabizottság is rámutathat -, hogy a rendészeti feladatok jelenleg jellemzően rendőrség általi ellátása során a rendészeti hatásköröknek joggal tekinthető feladatokat továbbra is a rendőrség látja-e majd el kizárólagosan. Ma már nem csupán jelekből, hanem konkrét történésekből lehet arra következtetni, hogy mi a Kormányzat erre irányuló szándéka. Nem világos, hogy egyes rendészeti, vagy a funkcionális szervek feladata ellátására „aspiráló”, vagy azok ellátására egyesek szerint alkalmas szervezetek vesznek-e át ennek során a rendőrségtől hatásköröket (polgárőrség, polgári védelem, közterület-felügyelet, vagyonvédelmi cégek, stb.), de amennyiben van erre irányuló szándék, azzal kapcsolatban rendkívül sok szakmai aggályt lehet megfogalmazni.
Álláspontunk szerint a különböző rendészeti hatáskörök rendőrségből kiszervezésének szándékát a mindenkori Kormánynak – ha erre irányuló szándéka van – csak akkor lehet tisztességes alapokon állva megvitatni, ha azt a Kormány nyíltan felvállalja. Semmiképpen sem járható az az út számunkra, hogy szakmai-jogi felülvizsgálatnak mondott, de valójában elvonásra, hatáskör megnyirbálásra irányuló feladat végrehajtásában segédkezzen egy munkavállalói érdeket képviselő szakszervezet.

A rendészeti feladatok „társszervekkel” való ellátásának eddigi sikertelen próbálkozásai, és azok figyelmen kívül hagyása (polgárőr-rendőr járőrpáros, rendőr-közterületfelügyelő járőrpáros szakmai sikertelenségei) álláspontunk szerint több aggályt vetettek fel az eddigi tapasztalatok során, mint amennyi előnnyel jár. Helyesbítve előnyt eddig még nem tapasztaltunk ezekkel a tűzoltásszerű (rendőri létszámhiány miatt) megoldásokkal kapcsolatban.

Az erre irányuló koncepció (vagy tűzoltás) végrehajtását észlelve azt lehet egyértelműen megállapítani, hogy a jelenlegi rendészeti szakember képzés centralizációját (RSZKI, RTF, RTF átképző) is felváltja egyfajta kvázi decentralizáció, amely egyrészt a civil társszervek bevonásából, másrészt pedig ezen szervezetek szakembereinek képzettségéből adódóan mindenképpen a személyi állományuk rendőrszakmai felkészültségét (felkészületlenségét) alapul véve rejt magában bizonyos fokú kockázatot a rendészeti feladatok maradéktalan ellátása vonatkozásában.

A decentralizációra törekvés mellett ugyanakkor észlelhető a kormányzat részéről egy rendkívül erőteljes (erőszakos) centralizációs törekvés is a rendészeti szervek irányítását illetően. A centralizációs törekvések figyelhetők meg például a nemzetbiztonsági szolgálatok széttagoltságának megszüntetése, feszes kormányzati felügyelet alá vonási törekvésében is például, nem beszélve a Rendőrség-Határőrség integrációja kapcsán kialakult jelenlegi és várható helyzetről.

A civilesítés kormányzati koncepció szerinti szükségszerűsége álláspontunk szerint jelentősen veszélyezteti a szakmai hatékonyságot is, ebből adódóan szakmai érdekeket is sért. Ennek nyilvánvalósága és elhibázott jellege a felülvizsgálat indokoltságának mértékében ugyan még nem éri el a Belügyminisztérium ágazati irányítása alá történő visszaintegrálásának szembetűnő szükségességét, de a civilesítés kapcsán megfogalmazódó aggályok miatt mindenképpen javasolt a Kormányzat – álláspontunk szerint szakmaiatlan – döntésének alapos felülvizsgálata e téren is.
A civilesítés rendszere ugyanis nem csupán rendőrségi hivatásos dolgozók ezreinek helyzetét változtatja meg egyik napról a másikra hátrányos módon. Már ennek is megvan egy jelentős veszélyeztető hatása (pályaelhagyás), amelynek révén jól felkészült – hivatásos állományú – szakemberek távoznak el egy-egy ma még hivatásos állományúakkal is rendelkező szakterületről.

További aggály ugyanis, hogy a későbbiek során bizonyos civilesített rendészeti beosztásokat, feladatköröket nehéz lesz rendészeti, rendőrszakmai ismeretekkel is rendelkező szakemberekkel betölteni, illetve ellátni. A civilesítésre törekvés ugyanakkor a Rendőrségen belül (elsősorban a funkcionális szervek állománya tekintetében) lényegében elzárja a beosztások közötti átjárhatóságot, ha egy szakmai ismereteket gyakorlattal is rendelkező, és megfelelő képesítéssel is rendelkező szakemberrel kíván a munkáltató betölteni egy civilesített beosztást.

Teljesen nyilvánvaló szakszervezetünk álláspontja szerint, hogy egyes rendészeti szerveknél rendszeresített nem szigorúan rendőrszakmai szakterületen dolgozó személyeknek bizonyos rendőrszakmai ismeretekkel rendelkezniük kell, amelyet csupán elméleti képzéssel, oktatással nem biztos, hogy a kellő színvonalú feladatellátást lehet biztosítani.
Akár egy rendőr szakmai szakirányítási terület dolgozói, akár más funkcionális (jogi, pénzügyi, műszaki, stb.) szakterületek vonatkozásában ugyanis álláspontunk szerint elengedhetetlen a rendészeti munkára való alkalmazhatóság feltételeként a szakmai képesítés mellett bizonyos rendészeti-szakmai gyakorlattal is rendelkeznie az e beosztásokat betöltő munkatársaknak.

Az aggályok nyilvánvaló meglétének felismerése, realizálódása nem olyan látványos, közérthető és gyors, mint az IRM-től a BM ágazati irányítás alá (vissza)sorolás szükségessége, de kétségtelenül olyan reális kockázatot rejt magában, amely a jövőre nézve a rendőr-szakmai munka színvonalának a leromlását okozhatja egyrészt a gyorsuló fluktuáció (pályaelhagyás, nyugdíjba menetel), másrészt a civilesített újonnan jött munkatársak szakmai-gyakorlati ismereteinek a hiányából adódóan. A civilesítés mérlegelés nélküli véghezvitele ugyanis a szakmai területek közötti – jelenleg is már alig meglévő átjárhatóságot – szinte teljes egészében kizárja. Ez – meggyőződésünk szerint – a hivatásos személyek által ellátott munkának is a rovására fog menni, ezért a civilesítés vonatkozásában javasoljuk, hogy végérvényesen ne legyen akadályozva az átjárhatóság rendszere a Rendőrség szervezetén belül. Erre tekintettel – amennyiben a civilesítés szándéka mindezek ellenére továbbra is a kormányzati koncepció lényegi ismérve marad – mindenképpen javasoljuk a „civilesített” szakterületek vonatkozásában bizonyos hányad esetében továbbra is meghagyni hivatásos beosztásokat.

5.

Ellentmondásosnak tűnik továbbá, hogy lényeges ismérv a költségtakarékosságra törekvés szándéka a kormányzat kommunikációjában, ugyanakkor egyértelmű jelek vannak a pazarló, átgondolatlan gazdálkodásra a Rendőrség berkein belül is. A Hszt. felülvizsgálata során ezt mindenképpen javasoljuk figyelembe venni.
További jelenség, hogy a kormányzati szakmai anyagokban foglaltak szerint is a „vázolt programok végrehajtása pótlólagos költségvetési források biztosításával lehetséges” csak. Ez lényegében nem költségtakarékosságot, hanem költségnövekedést jelent az elkövetkező 10-15 év viszonylatában.
A kormányzat eddig nem észlelte, hogy a rendőrség dolgozóinak fluktuációja még az eddigiütemnél is jobban felgyorsulhat, és az ebből is adódó nyilvánvaló költségigények (végkielégítések, újabb szakemberek képzése, országos költségvetés tekintetében a nyugdíj és ezzel együtt a „régi” beosztások fluktuáció miatti feltöltése) további lényeges mértékű kiadásnövekedést okozhat költségvetési oldalon.
További költségnövekedés az átszervezésből adódó költségek növekedése is, továbbá az új képzési rendszerek bevezetése is.
Álláspontunk szerint a költségvetési szempontok alapján történő felülvizsgálatok eredménye, átszervezések, korszerűsítések eddig is jelentős költségvetési forrásokat emésztettek fel, a rendszer változatlanul hagyása mellett.

6.

A rendészeti személyzeti politika jelentőségének felismerése nem új elképzelés, ugyanakkor megállapítható, azzal, hogy ennek igénye időről-időre megfogalmazódik az átszervezések, felülvizsgálatok (reform törekvések) során, valószínűsíthető, hogy a munkáltatói oldal is felismeri időről-időre, ezen a területen sem igazán megalapozott a rendészeti stratégia és az előző koncepciók elhibázott jellegének felismerésével egyenértékűek az újabb és újabb – ezáltal csak ötletértékűnek minősíthető – „szakmai” felvetések.
Álláspontunk szerint csak és abban az esetben lesz a rendészeti személyzeti politika a kormányzat elvárása szerint jól működő és hosszútávon is életképes, ha a a teljes közigazgatás területén – beleértve a rendészeti szakterületet is – elsősorban szakmai érdemek alapján történik a szakemberek különböző beosztásokba helyezése. Az érdem rendszer (Merit- rendszer) a rendszerváltást követően, kormányoktól függetlenül a közvélemény és a szakmai tanulmányok álláspontja szerint is, eltolódott a politikai választásokon győztes pártok egyfajta „zsákmány-rendszere” irányába. Ez hosszútávon nyilvánvalóan működési zavarokat okoz egy olyan társadalmi rendszerben, amelyben az eddig eltelt 17 évben lényegében politikai váltógazdálkodás működött.

A rendészeti személyzeti politika sem tudja kivonni magát az alól a hatás alól, hogy a szakmai és közigazgatási lojalitáson túlmenő aránytalan tényezők is fellelhetők a jelenlegi közigazgatási rendszer személyzeti politikájában. Természetesen ez rövidtávon bizonyos színvonalú „hálás”, zavarmentes és biztonságos „szakmai” hátteret biztosít, illetve biztosított a mindenkori kormányzási struktúrák megerősítésében, azonban hosszú távlatokban gondolkodva a politikai váltógazdálkodásból adódó gyakori vezetőcserék és a vezetőcserékkel szükségszerűen járó személyzeti változások mind-mind azt eredményezték, hogy mire felállt, mire betanulta a dolgát egy jól működő közigazgatási apparátus, jött a következő átszervezés, vagy jött a következő országgyűlési választás, amely alapján kezdődött elölről a személyzeti csiki-csuki a politikailag már jelentősnek (vagy inkább anyagilag vonzónak) értékelhető beosztásokban.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy a kormányzati szándékok szerint az önkormányzatok szerepe jelentősen növekedni fog a szervezeten belüli decentralizációs törekvések következtében, akkor megállapítható, hogy a zsákmány-rendszer továbbélése még jobban el fogja bizonytalanítani nem csupán a szervezetében decentralizált rendészeti szakterületet, hanem a teljes közigazgatást is. Az eddigi tapasztalatok és a jelenlegi helyzet is azt mutatja, hogy a kormányzati összetétel nem mindig tükörképe az önkormányzati választások alapján kialakuló helyi irányítás összetételének. Ebben a helyzetben könnyű elképzelni, hogy a kormányzat azon szándéka, amely szerint szeretné feszesebbre vonni a decentralizált rendészeti szakterületet- miközben az ország legtöbb megyéjében ellenzéki többségű megyei önkormányzatok működnek – milyen működési zavarokat okozhat. A rendészeti szakemberek elbizonytalanítását eredményezné, ha mind helyi szinten, mind pedig kormányzati elvárások alapján a zsákmány-rendszer működése miatti elvárásoknak kívánna megfelelni egyidejűleg az adott rendészeti vezető, vagy dolgozó.

Meggyőződésünk, hogy bármilyen struktúra lehet működőképes, ha azt felkészült, egzisztenciálisan megbecsült, független közigazgatási (rendészeti, rendőrségi) szakemberek töltik be, egy olyan rendszerben amely elsősorban a szakmai érdemeken alapuló előmeneteli rendszert tesz lehetővé. Mindezek nélkül ugyanis a legtisztességesebb szándék is kudarcra van ítélve, hiszen az adott beosztást nem az arra szakmailag és emberileg legrátermettebb személy tölti be, hanem a zsákmány-rendszer kritériuma alapján kiválasztott „közigazgatási szakember”.

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezetének rendészeti tapasztalatokkal rendelkező szakemberei a közelmúltban tanulmányozhatták a Kormány számára készített „Rendészeti stratégia” c. tanulmányt.

A tanulmány nagyon sok olyan megállapítást tartalmazott, amelyeket a Hszt. felülvizsgálatának koncepcionális jellegű megvitatásához is fel lehet használni. E tanulmányban került leszögezésre a következő megállapítás:

„Tekintélyelvű rendszerekben a politika és a rendészeti szakigazgatás összefonódása szinte kibogozhatatlan. Ez a magyarázata annak, hogy a rendszerváltó országokban a két terület elválasztására szervezeti garanciákat kerestek. Ezzel a céllal került ki az Országos Rendőr-főkapitányság a Belügyminisztérium szervezetéből 1990-ben.”.

Ezen megállapítás első részével – azaz a politika és a rendészeti szakigazgatás összefonódásának megakadályozására törekvéssel -, mint fontos stratégiai célkitűzéssel maximálisan egyetértek. Ugyanakkor az ORFK-nak a BM szervezetéből kiválása még nem elégséges ezen összefonódás megakadályozására,és a fentiekben vázoltak szerint ez Magyarországon egyáltalán nem valósult meg a rendészeti területen. Magyarország alkotmányos berendezkedése alapján az ORFK vezetőjét formálisan a Magyar Köztársaság Elnöke nevezi ki, azonban azt a személyt nevezi ki, akire a politikailag győztes párt miniszterelnöke javaslatot tesz. Az a formális ceremónia, amely szerint a kiválasztás szakmai alapokon nyugszik elsősorban, elfogadható struktúra lenne, ha a mindenkori rendőri vezető további pályafutására nézve ne lenne a politikailag győztes párt miniszterelnökének továbbra is döntő befolyása. Innentől kezdve pedig hiába nemes a szándék, ha a gyakorlati tapasztalatok alapján az ORFK folyamatosan jelentési kötelezettséggel tartozik a minisztérium irányában, a minisztérium jogszabálynak nem minősülő, az állami irányítás egyéb eszközeinek minősülő normatívák meghatározásával (jellemzően utasítások, szabályzatok) valójában egy olyan irányítási struktúrát működtet, amely szerint szervezetileg különálló ugyan formálisan az ORFK a minisztériumtól, de továbbra is létezik a szigorú alá-fölé rendeletségi hierarchia, azaz a zsákmányrendszer jellegéből adódóan a mindenkori rendőri vezető mind szakmailag, mind egzisztenciálisan erős függésben áll a kormányzati politikának alárendelten.

Ennek az oka is a Magyar Köztársaság alkotmányos berendezkedésében, annak gyakorlati megvalósításában érhető tetten, ugyanis a klasszikus államhatalmi ágak elválasztásának elve jelenleg nem érvényesül maradéktalanul a magyar jogrendben a „végrehajtó hatalom / törvényhozó hatalom” viszonylatban. A politikai pártok prominens képviselői kerülnek be a közigazgatás legfőbb kulcspozícióiba (miniszterek, államtitkárok). A közigazgatás irányításának legfelsőbb szintjén ugyanis a választásokon győztes párt „erős emberei” kerülnek pozícióba, akik közigazgatási felkészültsége sok esetben nyilvánvalóan hiányzik. Abban a struktúrában, ahol a közigazgatás legfelsőbb szintjén nem közigazgatási szakemberek töltenek be vezető pozíciót, nyilvánvalóan nem a szakértő, hanem a tekintélyelvű rendszer valósul meg a „csúcson”. A tekintélyelvű rendszer sajátossága pedig, hogy az alsóbb szintű beosztásokat a tekintélyelvet – sok esetben a szakmaiság rovására menve – elfogadó, az elvárásoknak megfelelő közigazgatási szakemberek töltik be a zsákmányrendszer sajátosságainak eklatáns példáját kialakító rendszert megvalósítva egészen az alsóbb szintű vezetőkig bezárólag.

Álláspontunk szerint a közigazgatás szakmai irányításának létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, és ennek elmaradása olyan működési zavarokat okozhat a közigazgatás és ezen belül a Rendőrség teljes rendszerében, amely a közigazgatástól (Rendőrségtől) megkövetelt feladatok ellátása színvonalának a süllyedésében nyilvánul meg.

A rendészeti szakterület „civil kontroll” alá helyezése ezt a színvonalsüllyedést nem fogja tudni megakadályozni, vagy viszafordítani, mivel ennek ez nem a megfelelő eszköze. Az „erős társadalmi kontroll” igénye megfogalmazása, és ezért a rendészeti szervek civil szerveződések felügyelete alá kerülése álláspontunk szerint a rendészeti szakigazgatás további elbizonytalanítására, szakmaiságának csorbulására alkalmas rendszer kereteit erősíti. Nem elégséges ugyanis jogilag tanult, elméleti szakemberek kvázi felügyelete alá helyezni a Rendőrség szakmai munkáját, ugyanis önmagában nem elégséges a Rendőrség működésének megértéséhez az elméleti jogi ismeret, főleg akkor nem, ha a társadalmi szervezetek időnként erős politikai, világnézeti kötődést mutatnak egyes pártpreferenciák irányában. A civil kontroll ugyanis többféleképpen értelmezhető. A civil kontroll szükségszerűen egy félig-meddig laikus – szakmai ismeretek híján lévő – felügyeleti elemrendszer beépülését teremti meg a rendészeti szervek működésében. A jelenlegi jogrendszerben a rendészeti szervek működését jogszabályok határozzák meg, és betartásuk ellenőrzésére a jogszerű működés biztosítására több állami szerv is hivatott (Ügyészség, Bíróság, Minisztérium, Országgyűlési Biztosok, Országgyűlés Rendészeti Bizottsága, Állami Számvevőszék, stb.) a hatáskörükben lévő szankciórendszerekkel egyetemben.
A rendészeti szervek szakszerű működését a jogszabályok keretei és ezen szervek ellenőrzési jogosultságai, esetleges szankciórendszerei kellőképpen kontroll alatt tudják tartani jelenleg is. Amennyire aggályos a közigazgatás hatékonyságára a laikus politikai elemek általi döntő befolyással rendelkezés, ugyanúgy bizonytalanító tényezőként fog felmerülni a civil társadalom nevében fellépő, a rendészeti szakmai munka ellenőrzésére hivatott bármilyen formáció. A jelenlegi struktúrák meggyőződésünk szerint kellő kereteket adnak a Rendőrség törvényes, szakszerű működésére, amennyiben a rendészeti ismeretek szakmai követelményrendszere elsőbbséget élvez a jövőben, a közigazgatás felső vezetői szintjén elhelyezkedő, sokszor megfelelő közigazgatási (rendészeti) felkészültség híján lévő személyek szakmai, adott esetben politikai jellegtől sem mentes elvárásával szemben.

A „súlyos működési és morális zavarok” megszüntetése, vagy a „rendészeti terület megújítása” valóban fontos kérdés, de az évek óta a rendészeti szervek megreformálásának eseményei ezeket a zavarokat csak megerősítették eddig.

A tanulmányban van egy figyelemreméltó megállapítás. „Az analízis elvégzésére a legalkalmasabb maga a megújulni akaró szakmai intelligencia, mert rendelkezik a felméréshez szükséges valamennyi információval, viszont egzisztenciális érdekei a változatlanságot sugallják. A centralizált szervezetekben ez az érdekeltség a csúcsokon erős, a hierarchia alsóbb szintjein jóval nagyobb a változások iránti nyitottság. Ha a felmérésben ez a szint is véleményt mondhat, jóval reálisabb képre számíthatunk.

A közigazgatás mai, egyik legfőbb problematikájára mutat rá a tanulmány ezen megállapítása!

A közigazgatás működési zavarait ugyanis legelőször a hierarchia legalsóbb szintjein lévő közszolgák, rendészeti szakemberek tapasztalják. Az általuk jelzett működési zavarok hangsúlyozása viszont a hierarchikus felépítésből adódóan, egyre feljebb szintre kerüléssel fokozatosan tompul, míg maga a probléma a gyakorlatban ugyanolyan intenzitással továbbra is, változatlanul fennáll. Az egyre feljebb szinten lévő, a csúcshoz közeli „érdekeltség” ugyanis – mint azt a tanulmány nagyon helyesen megállapítja – olyannyira erős, hogy mire a legfelsőbb csúcsvezető asztalára eljut a probléma tálalása, lényegesen lecsupaszítva jelenik meg, mint probléma, ezáltal a változtatás iránti fogékonyság kisebb mértékű intenzitással alakul ki a legfőbb döntéshozói szinten, mint az szükséges lenne.

Ez a folyamat egy idő után olyannyira lehetetleníti a közigazgatás hatékony működését, hogy a valós problémák folyamatos szépítése, a szinteken egyre feljebb haladva, azt eredményezik, hogy egy idő után a közigazgatásban működési zavarok mutatkoznak. A működési zavarok már a legfelsőbb szinteken is szemmel jól láthatóak, viszont a valós okok feltárása számukra éppen azért nem történt meg, mert a problémát jelző információ lényegi ismérvei egyre inkább torzultak a változatlanságot fenntartani igyekvő „csúcsközeli” emberi tényezőknek „köszönhetően”.

Itt ismét csak vissza kell kanyarodni a rendészeti személyzeti stratégia fontosságára, hiszen amennyiben a közigazgatás összes szintjén szakmailag alkalmas és rátermett személyek volnának, a csúcshoz közel lévők nem is érzékelnék ezeket a problémákat, mert az alkalmas közigazgatási szakemberek időben megtennék azokat a megelőző, korrigáló, vagy javító intézkedéseket, amelyek idejekorán elejét vennék a közigazgatásban mutatkozó működési zavarok kialakulásának.

Erre való törekvések egyébként folyamatosan voltak és vannak is az alsóbb szintű szakmai szervek, illetve a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete részéről, de éppen a korábbiakban jelzett – a közigazgatási hierarchia csúcsához közel lévő személyek – struktúra jellemzői, illetve a fiskális szempontokra sokszor alaptalanul való hivatkozás a közigazgatási szakmai szempontok rovására, azt eredményezik, hogy a problémák eszkalációja valósul meg hosszú távon. Ez pedig egy idő után a reformtörekvésekben, integrációs elképzelésekben, átszervezésben gondolkodásban, évenkénti Hszt. felülvizsgálatban – összességében látszatintézkedésekben – nyilvánul meg. A fentiekben jelzett alapok megváltoztatása nélkül az átszervezések, modernizációs törekvések nem vezethetnek egy valóban korszerű, szakmai alapokon nyugvó hatékonyan működő rendészeti közigazgatás megteremtéséhez.

A Kormány rendészeti stratégiája c. tanulmánnyal kapcsolatban megállapítható konklúzió, hogy a közigazgatás, és a rendészeti közigazgatás működésében jelen lévő problémákat nevén nevezi. Keresi a megoldásokat a probléma megszüntetésére is, azonban meggyőződésünk, hogy a közigazgatás működési zavaraiért valójában felelős politikai berendezkedésből adódó tényezőkre nem kellő eréllyel és túlzott óvatossággal mutat csak rá. Ennek eredménye megint csak egy olyan reform, átszervezés, vagy felülvizsgálat lehet csupán, amely a kifogásolható politikai tényezők rendészeti struktúrára gyakorolt kedvezőtlen hatását érintetlenül hagyva, konzerválja a problémákat kiváltó valós okokat. Mindezek feltárása és a rossz működési mechanizmusok megnevezése és megreformálási szándéka nélkül a rendészeti reform álláspontom szerint konzerválni fogja a jelenlegi alapokat, amelynek a végeredménye az lesz, hogy a működési zavarok továbbra is szembetűnők lesznek, és egy idő után a Rendőrség működőképességét a jelenleginél is nagyobb mértékben fogja veszélyeztetni.

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezetének 18. pontban alábbiak szerint felsorolt álláspontja a Hszt. felülvizsgálata vonatkozásában koncepcionális jelleggel fogalmazódik meg, amelynek „indokolási része” volt megismerhető fentiekben.

 

A TMRSZ KONCEPCIONÁLIS JELLEGŰ JAVASLATAI, FELVETÉSEI
A HSZT. FELÜLVIZSGÁLATÁHOZ

 

1. Meglévő jogosultságot nem vonhat el semmilyen címszó alatt a jogalkotó. A meglévő jogosultságokat a Hszt.-ben a felülvizsgálat eredményeként nevesíteni indokolt külön rendelkezésen belül, amely kimondja, hogy azok elvonása, vagy a rendelkezések módosítása csak akkor lehetséges jogszerűen, ha ahhoz a Rendőrségen belül működő valamennyi szakszervezet hozzájárul.

2. A felülvizsgálat során – figyelemmel a csatolt melléklet szerint bizonyítható elvonásokra a 12 év során – javasoljuk, hogy a Hszt. III. és IV. fejezetében foglalt rendelkezések során az alapvető jogok korlátozásának jelenlegi szigorán, továbbá az érdekvédelmi munka hatékonyságát akadályozó jelenlegi korlátokon lényegesen enyhítsen a jogalkotó. Ezzel kapcsolatban konkrét javaslatokat is előterjesztünk.

3. Javasoljuk az évenkénti ruhapénz folyósítás rendszerének változatlanul hagyását, annak mértékének jelentős megemelése mellett.

4. Az egyenruházat utánpótlása lehetőségének liberalizálását az EU vonatkozó irányelveinek figyelembevételével elengedhetetlennek tartjuk (ugyanolyan fehér ing, ugyanolyan sötét zokni, ugyanolyan fekete bőrcipő, ugyanolyan sötétkék farmernadrág, stb.), ugyanis e termékek gyártása (és értékesítése!) nem jelentheti kizárólagosan a közbeszerzésen nyertes cég piaci monopóliumát a rendőrség dolgozói, mint „fogyasztók” előtt. A rendőrség nem lehet partner egy piaci monopólium létrehozásában!

5. Az egyenruházati termékek közbeszerzés során bevezetésre kerülő termékekkel kapcsolatos szerződések megkötése során rövid idejű felmondási jog kikötése minőségi, vagy utólagos szakmai nem megfelelőség megállapítása esetén.

6. Az újonnan felszerelő egyenruhás, vagy vegyes öltözékű állomány egyenruházati fedezetének biztosítását tartjuk csak elfogadhatónak jegyrendszer bevezetésével, de csak az évenkénti (készpénzes) ruhapénz folyósítás rendszerének változatlanul hagyása mellett (lásd. 3. pont).

7. A jelenlegi pótlékrendszer felülvizsgálata során tárgyalási alapként elfogadhatónak tartjuk, ha:

További konkrét észrevételeink a Hszt. felülvizsgálatának indokoltsága vonatkozásában:

A Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete a fentiek szerint ismertetett álláspontjának előterjesztésével a munkáltató és munkavállalói érdekképviseletek közötti együttműködés jegyében ezúton tette meg javaslatát.

 

Szekszárd, 2008. január 30.

 

Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezete